Sunday, September 6, 2009

Berkenaan Jodoh....


Kita selalu berdoa supaya Allah memberikan kita lelaki yang soleh dan baik tetapi pernahkah kita terfikir tentang bagaimanakah Allah akan memakbulkan doa kita ?

Ust pernah ckp, dia pernah berjumpe mlm lailatulqadar…antara doanya ialah supaya diberikan istri2 yg solehah.

Sy tanya dia..kalau mcm tu apakah doanya makbul sbb sy bukanlah wanita solehah sgt pun masa kawen dgn dia…n skrg pun blum lg rasanyer jadik istri yg solehah…

Ust jwb..apakah Allah akan bagi istri yg solehah tue seketul-seketul pd kita bile kita doa ?

Misalnya kalau kita minta bahagia…ya Allah berikanlah aku kebahagiaan di dunia n akhirat…

Apakah kita rasa Allah akan mmberikn “kebahagiaan” itu seketul-seketul kepada kita ? dicampak rasa bahagia dlm hati kita ? mcm tu ke cara Allah bagi ?
Atau..

Allah akan bagi kita peluang utk mdpt bahagia ?...Allah prmudahkn kita ikut kelas agama….Allah lembutkn hati kita..takder rasa ego or blagak dgn status kita…Allah beri kita peluang utk jumpe ust..jumpe org alim n beri kita ksempatan n masa utk baca buku agama n kita faham tujuan hidup kita n mulai sedar hakikat ssuatu…lalu kita jadik sabar…jadi redha…jadik tenang…rasa bahagia…???

Macam mana ?

Kita slalu silap…silap faham lantaran kejahilan..

Kita slalu mintak doa agar dijodohkn dgn Mr. Right Person…

Tapi kita tidak sedar…apakah Allah akan membalas doa kita dgn memberikan seorang lelaki yg perfect 100% sbg Mr. Right kita ?

Atau…

Allah akan prmudahkn kita brjumpe dgn lelaki yg baik, soleh n wara’ utk mminang kita..Allah beri kita peluang utk mengenali dia..Allah beri kita ruang utk dijodohkn dgn dia ??

Namun apakah kita akan dpt brkahwin dgn dia atau tdk…ianya tetap akan mjd tanggungjawab kita utk mjayakan apa yg kita doakan…

Kita mintak anak yg soleh…doa kita dimakbulkn…oleh Allah..

Misalnya sy…suami sy prnah brdoa di dpn ka’abah dkt multazam…mintak diberikn oleh Allah dgn anak-anak yg soleh…

Jadik..apakah anak-anak yg sy lahirkn semuanya soleh scara automatik ? krn sy yakin doa sy akn dimakbulkan ???

Sy tak perlu buat apa-apa or tak perlu risau lg ?

Atau…doa itu dimakbulkn dgn cara…anak-anak sy dipermudahkn utk mjd soleh…mdpt bapak yg faham agama n ibu yg sukakn agama…prsekitaran yg baik…dipermudahkn…

Ttapi akhirnya tanggungawab utk mjdikan mreka anak yg soleh tetap terpikul di bahu sy ??

Begitukah bukan…??

Itulah aqidah ahlul sunnah wal jamaah…dlm bab doa…!

Ianya sekitar tanggungjawab kita sendiri utk menjayakan apa yg kita doakan…

Sebab itulah…

Kepada muslimah yg diluar sana…

Apabila anda brdoa…utk mdpt lelaki yg soleh…mdpt suami yg baik…
Allah tdk akan mmberikn anda…seseorang..atau seketul begitu shj…
Anda yg perlu memanfaatkn peluang yg telah diberi oleh Allah swt…

Kisah benar…

Ada seorg wanita yg sudah berumur tetapi blum brnikah…dia brkata..Akak sudah brdoa utrk mdpt Mr. Right ! tetapi sehingga skrg belum lg dapat bertemu…apabila ditanyakan kpd dia..akak dah pernah dipinang ke belum ? dah berkali-kali dah dipinang tapi x sesuai…trpaksa menolak..

Jawapan sy…boleh jadik..yg ditolak itulah Mr Right…yg slalu didoakan slama ini…Allah telah permudahkn…Allah telah berikan peluang…tetapi kita sndiri yg menolak apa yang diberikan oleh Allah krn mengikut perasaan, hati, ckp orang, sekeliling, duniawi etc…

Apabila akak mgharap Mr Right…dia tdk datang kpd akak sbg Mr Right dr Allah…ttapi sbg peluang utk akak dan untuk dia…agar sama-sama mjd right…
Kita perlu berusaha mendptkn apa yg kita mahukan…kita mahukn bahagia ? maka kita perlu berusaha utk membinanya…bukan hanya mgharap doa itu dimakbulkn tanpa usaha…

Krn tiada doa yg dimakbulkn tanpa usaha !

Maryam, di saat mengandungkn Isa, walau mgalir sungai di bawah kakinya n digugurkan kurma dr pokok yg berhampiran tetapi dia tetap perlu berusaha…berusaha ?

Iya…

Firman Allah : ”Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu.” (Maryam : 25)

Kena goyangkan sendiri buahnya…

nabi Ibrahim ketika meminta agar diperlihatkan mukjizat bagaimana Allah menghidupkan makhluk yang sudah mati Allah menyuruh Ibrahim mencari sendiri 4 ekor burung untuk dijadikan bukti bagaimana Allah menghidupkan makhluk yang mati (lihat dlm al-baqarah 260)

Kenapa Allah tdk wujudkan seekor burung n matikan serta hidupkn di hadapan Ibrahim ? jimat masa..n mudah kerja…tdk sbaliknya Allah melazimkn usaha…mgapa bani israel di suruh menyembelih seekor sapi betina…utk menghidupkn org yg sudah mati ? krn agama Allah ini dilazimi usaha…

Prkara yg sama dgn jodoh kita…

Apabila kita dipinang…ianya sudah satu nikmat n peluang…sewajarnya kita meghargai…memrhatikn apakah itu peluang dr Allah utk kita mgubah diri kita…peluang utk memanfaatkn agama kita..peluang…utk mdptkan Mr Right yg di doakan sblum ini…

Itulah peluang dr Allah…

Malangnya…org kita mmandang sebaliknya…mgkin trbiasa dgn sikap memandang kpd fizikal…

Ibarat membeli kereta….kita sudah ada ciri-ciri yg kita idamkn…kita masuk ke dlm kereta…lihat-lihat, uji pandu n buat kputusan apakah mahu membeli atau tdk…jika bkn kereta idaman kita maka terus ditolak…

Tetapi manusia tdk sama…manusia bukan kereta…

Kereta ialah benda….manusia ialah makhluk…

Kehidupan manusia trtakluk kpd agama..kpd kehendak Allah…

Manusia boleh berubah…tdk dapat menghukum dgn hanya melihat-lihat…mendengar n uji pandu shj…kita seharusnya mngetahui bagaimanakah pula caranya hendak menilai apakah seseorg itu brpeluang mjd Mr Right kita atau tdk…

Kita harus menilai..prestasi n potensi manusia/lelaki itu mjd Mr Right kita…apakah dia dpt mmbimbing kita…apakah dia dpt mmanfaatkn agama kita…

Krn itulah peluang yg diberikn oleh Allah kpd kita…

Boleh jadik…lelaki yg meminang kita itu..yg kita abaikan n tdk hargai itu ialah lelaki terakhir di dlm hidup kita…yg akan meminang kita….lebih malang lg…rupa-rpanya di lauf mahfuz…tertulis dialah lelaki Mr. Right 100 % yg paling ssuai ditakdirkn utk kita…tetapi di tulis juga di lauf mahfuz bahawa walau lelaki ini diciptakan sesuai (Mr Right 100 %) utk kita tetapi telah ditakdirkn kita tdk akan dapat memilikinya disebabkan oleh kejahilan kita…

Hargailah apa shj peluang yg Allah berikn kpd kita…

Sebab itu dlm sebuah kuliah arab…apabila seorg wanita mgadu kpd sheikh ttg ketidak adilan n situasi buruk yg menimpa mereka n mmpersalahkn takdir…maka di jawab dgn ayat ini..

Firman Allah : “Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?” (Al-Rahman : 13,16,18, etc )

Tralu byk peluang n nikmat yg sudah tuhan berikan..ttp kita yg gagal mensyukuri n menghargainya…baik krn jahil, krn ego, krn sombong, krn merasa diri lebih matang n bijak, krn mendengar ckp org, krn mgikut ckp org ramai, krn keluarga, krn kawan-kawan, krn terpengaruh oleh godaan nafsu, kerana n kerana….maka apakah tuhan n takdir yg hendak kita persalahkn atas malang yg menimpa kita ???

Haruskah & Wajarkah kita katakan itu ujian sedang kesalahan n kesilapan itu berpunca dr diri kita ??

Muhasabah utk kita…
Wallahua'lam...

1 comment:

FeryFarah said...

thanks for the info :)