Tuesday, September 29, 2009

Kerana Dirimu Begitu Berharga...

Saya ada terbaca di sebuah forum yang tajuknya seperti dibawah. Dan pernah juga beberapa orang sahabat bertanyakan tentang masalah yang melibatkan kaum lelaki… tidak kurang juga ramai yang bertanyakan tentang mengapa lelaki begitu dan begini. Mengapa hubungan kami begitu dan begini. Apa yang harus saya lakukan?

Disini saya ingin memberikan sedikit nasihat bagi mereka yang mungkin tertanya-tanya berkenaan masalah ini…

Kenapa lelaki slow sangat dalam meluahkan perasaan?

Sebab-sebab utama kenapa lelaki slow sangat dalam meluahkan perasaan :

1. Lelaki tersebut sebenarnya tak suka pun kita tapi dia buat-buat suka sebab nak test market n saje nak mempermainkan kita
2. Dia saja suka tengok kita syok sendiri kat dia n saje nak main tarik tali
3. Dia tak jujur dengan kita
4. Dia bukanlah seorang lelaki yang baik

Seorang lelaki yang baik dan jujur akan meluahkan perasaannya kepada wanita tersebut dengan caramenyampaikan hasratnya untuk mengahwini wanita tersebut dan segera masuk meminang. Lelaki yang kata nak kahwin dengan kita tapi menangguh-nangguhkan atau beralasan itu dan ini untuk melambatkan perkahwinan bukanlah seorang lelaki yang jujur dan baik.

Ingatlah wahai saudariku,

Lelaki, sekalipun telah meluahkan perasaan cinta dan sayang kepada kita tanpa melafazkan hasratnya untuk berkahwin dengan kita sooner or later pasti anda akan berpisah dengan lelaki tersebut,percayalah… dan masa itulah anda akan sedih,kecewa,broken heart dsbnya… Hanya lelaki yang baik dan ikhlas serta jujur sahaja yang akan terus melafazkan hasrat untuk memperisterikan anda dan ingin segera berkahwin dengan anda.

Tetapi masalah utama masyarakat kita hari ini,saya hairan mereka kalau boleh nak berkenalan dulu,bercinta dulu barulah nak kahwin. Kalau ada lelaki yang baru dikenali nya hendak masuk meminang terus ditolaknya…kerana apa? Kerana tak tau hati budi lelaki tersebut… bukankah Allah telah memberikan ikatan halal (ikatan perkahwinan) supaya lelaki dan wanita boleh saling berkasih-kasihan,bercinta,berkawan dsbnya?

Wanita musuh utama kita ialah perasaan,jangan biarkan perasaan kita dipermain-mainkan oleh lelaki yang kononnya ‘baik’… jangan mudah termakan pujuk rayu dan kata-kata manis lelaki. Kata-kata dan pujuk rayu lelaki hanya boleh diguna pakai apabila lelaki tersebut telahpun bergelar “suami kita” ….. walaupun kita ini adalah kaum wanita dan kaum wanita adalah kaum yang lemah berbanding lelaki tetapi janganlah wahai saudari-saudariku sesekali membiarkan diri kita dipermainkan oleh kaum lelaki dengan begitu senang. Dimana maruah kita sebagai wanita? Kita adalah wanita islam! Bukan wanita kafir yang bergaul bebas dengan lelaki yang bukan mahramnya. Kita adalah wanita islam yang tubuh badan dan kecantikan kita adalah begitu mahal dan berharga untuk kita pertayangkan kepada kaum lelaki. Jagalah maruah diri kita. Biarkan lelaki-lelaki yang di luar itu kalau mahu melihat wajah dan tubuh serta kecantikan wajah kita haruslah mengahwini kita terlebih dahulu dengan membayar harga mas kahwinnya. Janganlah dibiarkan lelaki-lelaki yang tidak jujur,kaki perempuan dan hanya pandai berbicara itu melihat dengan free tubuh serta kecantikan wajah kita. Kita ialah wanita islam yang hanya berbicara dan bergurau senda hanya dengan kekasih kita yang sebenar iaitu suami kita. Bukan dengan sembarangan lelaki yang hanya mahu bergelar kawan dengan kita. Ingatlah bahawa kita ialah wanita islam!! Dan wanita islam itu mahal harganya. Janganlah merendahkan harga diri dan maruah kita demi lelaki-lelaki yang tidak layak. Ingatlah bahawa apabila kita menaikkan harga diri kita,harga maruah kita begitu tinggi hanya lelaki-lelaki yang betul-betul layak,baik,jujur dan ikhlas sahaja yang mampu ‘membeli’ kita. Jadi bagimana nak cari lelaki yang baik di zaman ini? Mudah sahaja…. Pelihara dan jagalah diri,maruah serta akhlak kita pastinya akan ada seorang lelaki yang baik untuk kita. Sesungguhnya wanita-wanita yang jahat untuk lelaki-lelaki yang jahat,dan wanita-wanita yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik.

Ingatlah wahai saudariku,

Air mata kita itu mahal harganya… janganlah biarkan ia mengalir hanya kerana seorang lelaki yang bukan bergelar suami kita… tunjukkan pada lelaki-lelaki di luar sana itu siapa kita!.... biar mereka tahu kita ialah wanita islam yang menjaga aurat kita,yang tidak akan berhias dan bercantik-cantik melainkan untuk suami tercinta. Yang tidak akan berbicara dan bergelak ketawa dengan yang bukan mahram kita. Yang sentiasa menjaga akhlak dan peribadi kita. Kita ialah wanita islam…bukannya wanita kafir……oleh itu buktikanlah anda seorang wanita islam! Jangan biarkan mereka melihat kita saling tak tumpah seperti wanita-wanita barat. Jangan biarkan agama kita dijual beli. Ingatlah wahai saudariku, Allah sahajalah yang mengetahui isi hati manusia,yang berkuasa terhadap setiap perbuatan dan pergerakan kita. Yang Maha membolak-balikkan hati manusia. Maka,saudari ku, jagalah Allah nescaya Allah akan menjaga kita.

Islam itu mudah. Janganlah kita menyusah-ntusahkan agama islam itu hanya kerana mahu menjaga hati dan perasaan kita atau sesiapa pun. Berkahwinlah wahai saudariku sekalian. Dengan perkahwinan dapat menegalakkan kita dari maksiat. Dapat menjadikan kita seorang yang lebih matang. Dapat mendidik kita menjadi seorang yang lebih sabar, bertanggungjawab dan amanah. Janganlah terlalu mengejar cita-cita kita sehingga syariat-syariat agama diketepikan.

Hadis Sahl bin Saad r.a:

"Pada satu ketika seorang perempuan datang berjumpa Rasulullah s.a.w seraya berkata: Wahai Rasulullah! Aku telah datang untuk menyerahkan diriku kepadamu. Lalu Rasulullah s.a.w memandang kepadanya sambil mendongak kepadanya dan memerhatikan dengan teliti kemudian baginda mengangguk-anggukkan kepalanya. Apabila perempuan itu mendapati Rasulullah s.a.w diam tanpa memberi keputusan, perempuan itu segera duduk, lalu bangunlah seorang sahabat dan berkata: Wahai Rasulullah! Sekiranya kamu tidak ingin mengahwininya kahwinkanlah aku dengannya. Rasulullah s.a.w segera bertanya: Adakah engkau memiliki sesuatu yang boleh dijadikan mas-kahwin. Sahabat menjawab: Tidak ada! Baginda bersabda: Pulanglah menemui keluargamu mencari sesuatu yang boleh dijadikan mas-kahwin. Lantas sahabat tersebut pulang, kemudian beliau kembali menemui Rasulullah s.a.w dan berkata: Demi Allah! Aku tidak menjumpai apa-apa pun yang boleh dijadikan mas-kahwin. Maka Rasulullah s.a.w berkata lagi: Carilah walaupun sebentuk cincin besi. Lalu sahabat tersebut pulang dan datang kembali serta berkata: Wahai Rasulullah! Demi Allah aku tidak menjumpai apa-apa walaupun sebentuk cincin besi, tetapi aku hanya memiliki kainku ini iaitu kain yang hanya boleh menutupi bahagian bawah badannya (Sahl berkata: Sahabat ini tidak mempunyai pakaian yang menutup bahagian atas badan) maka aku berikannya kepada perempuan tersebut. Rasulullah s.a.w berkata: Apa yang engkau boleh buat dengan kain engkau itu, sekiranya engkau memakai kain itu. Perempuan tersebut tidak dapat memakainya walaupun sedikit. Apabila dia memakai kain tersebut engkau tidak mempunyai apa-apa untuk dipakai. Sahabat itu duduk sehinggalah sekian lama kemudian bangun. Rasulullah s.a.w memandang kepadanya seterusnya dia beredar dari situ. Setelah itu Rasulullah s.a.w memerintahkan supaya dia dipanggil. Apabila sahabat tersebut sampai, Rasulullah s.a.w bertanya: Apakah yang engkau miliki daripada Al-Quran? Sahabat tersebut menjawab: Aku hafaz surah itu dan surah ini. Sahabat berkenaan menghitungnya, Rasulullah s.a.w bersabda lagi: Adakah engkau membacanya secara hafalan? Sahabat tersebut menjawab: Ya! Rasulullah berkata: Pergilah! Engkau telah memilikinya bermas-kahwinkan ayat atau surah Al-Quran yang engkau hafaz "

Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 2554

Hadith diatas mengajar kita bahawa nak kahwin itu bukanlah susah… kalau kita mengikut cara islam yang sebenar-benarnya. Tak perlu belanja mahal… tak perlu berkenalan atau berkawan atau bercintan… dan tak perlu jadi kaya atau bersusah payah nak kumpul duit nak kahwin…. Kita ini wanita islam…. Kita ikut islam… bukan ikut barat yang memerlukan belanja besar untuk kahiwn… yang perlu diambil hati dan perasaan kita baru boleh kahwin…. Kalau wanita di zaman sahabat dahulu boleh melakukannya…kita juga pasti boleh! Its all in ure mind…. Jangan kata aku banyak dosa atau takder ilmu dsbnya… kalau tahu kita banyak dosa maka berubah dan bertaubatlah selagi hayat dikandung badan… kalau tahu takder ilmu,pelajari dan tuntutlah ilmu sampai kita tahu. Jangan jadikan saya sedang menuntut di universiti atau saya sedang bekerja yang bercampur lelaki perempuan jadi bagaimana?

Kalau kita masih menuntut di universiti, jagalah adab sopan dan akhlak kita sebagai wanita islam… jangan bercampur dengan lelaki… cuba elakkan dari bercampur dan bercakap-cakap atau bergelak ketawa dengan lelaki melainkan hal-hal yang perlu sahaja… apa wanita sesama wanita tidak boleh bersahabat? Tidak boleh bergurau senda? Mesti jugakah dengan ada lelaki baru lebih seronok? No…. sesama wanita pun boleh bergembira hanya kita sahaja yang menetukan mahu bergembira dengan siapa? Lelaki atau wanita?

Dan kalau kita bekerja di tempat yang bercampur dengan lelaki perempuan, kita boleh elakkan dari bercampur sekiranya mampu… kalau tak mampu… carilah pekerjaan yang tidak terlalu banyak melibatkan percampuran dengan lelaki dan perempuan…

Sekiranya kita wanita islam,menjaga aurat kita dengan sempurna,menjaga akhlak kita dengan baik,memelihara agama kita dengan betul pasti tidak akan ada lelaki yang berani menggangu kita… kerana mereka hormat kepada kita bukan kerana apa-apa.

Akhir kata…. Kalau benar kita ini wanita islam,maka buktikan kita wanita islam… be extraordinary… jangan jadi seperti wanita-wanita biasa yang tidak tahu hala tuju hidupnya,matlamat hidupnya dan hanya hidup kerana diri masih hidup dan nyawa belum diambil dari jasad nya. Kita wanita islam hidup kita bermatlamat, bukan suka-suka. Dunia ini hanya persinggahan. Akhirat itulah destinasi kita. Jadi ayuhlah bangkit dari kewenang-wenangan hidup kepada hidup yang bermatlamat . jangan sia-sia kan masa dan usia kita kepada benda-benda yang tidak membawa manfaat sedikitpun kepada agama kita. Terutamanya, janganlah sia-siakan masa,tenaga,usia,air mata,dara dan sebagainya kepada lelaki yang bukan mahram kita. Tunujukkan kepada lelaki-lelaki diluar sana aku ini wanita islam yang tidak boleh dipermainkan dengan sesuka hati antum! Jika lelaki-lelaki tersebut mahukan aku maka bayarlah harganya!

Apalah gunanya diiklankan di TV : “kerana dirimu begitu berharga”…. Buktikan harga kita… lagi berkualiti sesuatu barang itu lagi mahal harganya. Begitulah juga dengan wanita. Lagi berkualiti seorang wanita itu lagi susah untuk mendekatinya.

Apakah harga diri anda? Anda tentukan!

Wallahua'lam..

8 comments:

..::بشرى::.. said...

bila hubungan tu xde berkat,memangla mcm2 terjadi..gaduh la,putus cinta la,dan mcm2 jgk la komen yg akan kuar bile da kecewa,sakit ati la,lelaki kayu tiga la,mcm2..tapi masa mula2 knl dulu xplak ckp cmtu..semua ok kn?haha..bila berkat xde,cmnila jdinya..berkat ni dtg dari Allah,so..nak taknak,kena jaga hak Allah dalam urusan mcm ni

HayatRaihan said...

syukran...
sy sgt2 bersetuju dgn pndpt saudari..
tetapi sy sendiri sdg berusaha utk jadikn diri yg baik...
sgt susah sbnrnye..
coz perasaan dan kehendak lebih kuat dari iman sendiri

*F.Y* said...

salam..mintak izin copy artikel ni? boleh? jazakallahu khairan kathira..

Amiratun Nadhirah said...

silakan...

Ahliahnizam said...

Assalammualaikum wrt wbt ..

Sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solehah ... :) Insya-Allah

Ahliahnizam said...

Wanita a.k.a muslimah ni ibarat lollipop, bila dibungkus .. ditutup .. takde sapa yg nak kacau, nak ganggu.

Tapi bila di bukak, di tayang .. semut, lalat, langau ... semua berebut2 nak hinggap.

Semoga kita dapat menjaga akhlak dan aurat kita dengan SEMPURNA, Insya-Allah :)

Btw, boleh berkenalan dengan puan Amira?. Ini ID YM saya, ahliahnizam.
Salam taaruf dari saya ;)

ikintruegirlmulan said...

salam..
bagus artikel ni..
erm, nak tanya, ni mimi ker?

Amiratun Nadhirah said...

wsalam...iyer....=)