Saturday, April 17, 2010

Menghinakan Diri Di Bumi Sendiri...

Benarlah kata orang,jauh perjalanan luas pemandangan. Perjalanan saya kali ini ke bumi Melaka membuatkan saya terfikir sejenak tentang sebuah negeri yang dahulunya pernah diserang Portugis ini. Berjalan ke banda Hilir melaka menemukan saya dengan sebuah kapal replika Portugis, Flor De La Mar yang pernah menyerang Melaka suatu ketika dahulu. dan kapal ini diketuai oleh Alfonso De Albuquerque,beliau adalah seorang jeneral tentera laut Portugis yang terkenal dan yang telah membantu mengasaskan Empayar "penjajah" Portugal di Lautan Hindi. Beliau juga merupakan tokoh yang menyebabkan keruntuhan Kesultanan Melaka pada 24 Ogos 1511, dan yang kemudian membina Kota A Famosa untuk menyekat penentangan orang-orang Melayu. Di bawah ini saya sertakan sedikit info mengenai Kapal Flor De La Mar yang dipetik dari : http://nikabdrahman72.wordpress.com/2008/12/22/kapal-flor-de-lamar/

Kapal Flor De La Mar milik Portugis ( Replika )

Apabila kita berada di Negeri Hang Tuah Melaka, Bandaraya Bersejarah, tidak lengkap kalau kita tidak melawat Banda Hilir, di Banda Hilir rasanya semua mengetahui wujudnya akan replika kapal yang tersergam indah memukau mata sesiapa yang memandangnya. Mungkin ada yang mengetahui dengan lebih lanjut akan kapal tersebut, apa nama kapal tu. Kepada yang mungkin belum mengetahuinya, saya akan menjelaskan serba sedikit mengenainya..insyallah..mungkin dapat pertambahan ilmu pengetahuan kepada sesiapa yang membacanya..
  1. Nama kapal ni ialah FLOR DE LA MAR.
  2. Sebuah kapal Portugis yang dibina di Lisbon.
  3. Digunakan sebagai kapal perang induk ketika menghadapi perang di laut.
  4. Kapal perang utama yang mengetuai angkatan laut untuk menyerang Melaka pada tahun 1511.
  5. Digunakan oleh Alfonso De Albuquerque untuk berulang alik ke Goa( India ) dan Lisbon.
  6. Diakui sebagai kapal milik Portugis yang paling besar dan mempunyai peralatan perang yang serba lengkap.
  7. Terlanggar batu karang dekat Jambu Aye, Acheh pada malam 1512 dan tenggelam. Bersemadi di dasar Laut Selat Melaka sejak lima kurun yang lalu.

Kapal Flor De La Mar merupakan sebuah kapal yang mashyur. Sebelum tahun 1511, ia merupakan sebuah kapal perang harapan kepada bangsa Portugis dalam mengekalkan penguasaan mereka di Goa, India pada kurun ke 16. Selepas tahun 1511, kehebatan kapal ini bertambah lagi. Kali ini bukan disebabkan menang dalam peperangan, sebaliknya kerana ia pecah dua dan tenggelam setelah dilanda ribut taufan dan terlanggar batu karang besar berdekatan dengan Tanjung Jambu Aye, Acheh dalam tahun 1512. Tenggelamnya ia di dasar laut Selat Melaka yang gelap dan berlumpur itu terus menjulang kemashyuran namanya kerana ianya tenggelam bersama barang-barang berharga seperti emas, intan berlian, barang-barang tembaga yang diambil dari Istana Melaka yang hancur akibat diserang Portugis itu.

Demikianlah kehebatan kapal yang bernama Flor De La Mar sehingga kini, kerajaan Negeri Melaka tidak sanggup untuk melupakan kapal ini, walaupun ianya sudah bersemadi begitu lama di dasar laut. Sebagai tanda ingatan, ianya dibina semula mengikut rekabentuk asalnya, tetapi bukan untuk kapal perang sebaliknya replika ini dijadikan Muzium Samudera tanda ingatan kepada Kapal Flor De La Mar. Replika muzium kapal terbesar ini berharga RM 3.8 juta. Direka oleh arkitek dari Jabatan Kerja Raya, Encik Kamarudin bin Mohd. Said dan dibina dengan menggunakan kayu jenis bermutu tinggi oleh orang pembuat kapal yang mahir dan terkenal di negeri Terengganu. Muzium Samudera ini dibina pada tahun 1991 dan dibuka secara rasmi kepada orang ramai oleh Dato’ Seri Dr.Mahathir b.Mohamad, pada 13hb Jun 1994. Muzium Samudera ini terletak di tepi Sungai Melaka, tempat yang dipercayai berlakunya serangan Angkatan Portugis ke atas Melaka kira-kira lima kurun yang lalu. Muzium Samudera ini dibina begitu rupa bagi menimbulkan suasana sebenar berada di dalam sebuah kapal yang sedang belayar dengan susunan-susunan peralatan pelayaran yang bersejarah. Terdapat beberapa pameran yang berkaitan dengan sejarah pelayaran dan kesultanan Melaka dipamerkan di dalam muzium tiga tingkat ini. Paparan sejarah banyak dilahirkan dalam bentuk tulisan, lakaran peta, replika kapal-kapal purba, termasuk jua barang-barang yang ditemui di dasar laut seperti peti besi, tempayan dan cebisan-cebisan rangka kapal purba.

Dalam beberapa tinjuan yang dilakukan oleh saya melalui penelitian, pembacaan berkaitan dengan kapal ini, replika kapal ini merupakan antara 13 daya penarik orang ramai untuk datang ke Negeri Melaka ( selain shoppling di Mahkota Prade dll). Dalam Novel 1511, ada sekurang-kurangnya 6 perenggan yang memerihalkan tentng kegagahan kapal Flor De La Mar ini.

“Kau tidak tahu di atas geladak bahtera Flor De La Mar, Albuquerque sedang menyusun rencana. Mereka bersedia mengepung Melaka seberapa lama pun. Mereka perlu menambah pengkhianat di dalam kota. Kalau boleh, orang-orang luar. Orang-orang asing yang tidak merasa bertanggungjawab. Juga mereka yang bukan beragama Islam akan membantu Portugis yang bukan Islam, begitulah hingga akhir zaman, kata Albuquerque” (1515:63)

“Kau tidak tahu Nyemah, di atas bahtera Flor De La Mar itu termuat tiga ribu pucuk meriam, dengan dua ribu daripadanya diperbuat daripada gangsa, senapang, sumpitan, busur dan panah lembing serta tombak. Gelang, rantai loket, cincin permata, mahkota permaisuri, mutiara, pedang bertatah baiduri dan keris-keris bersalut emas turut di sumbat sekali. Kain-kain songket, tenunan dan pelbagai jenis tikar yang sempat dirampas dari rumah para pembesar dan orang kaya Melaka bergulungan bertimbun-timbun”( 1515:246)

Kini semua ini tinggal sejarah negara. Semoga negara kita yang tercinta ini tidak akan dijajah lagi untuk selama-lamanya…

-----------------------------------------------------------

Sedarkah anda bahawa kapal Flor De La Mar inilah yang telah menyerang kota Islam Melaka? Didalamnya terdapat seorang Portugis Alfonso De Albuquerque yang mana beliau bukanlah seorang Islam. Sebaliknya beliau adalah seorang kafir yang ingin menyerang sebuah kota Islam. atau dalam bahasa mudahnya beliau adalah seorang musuh Islam!..

Sedarkah anda?

Alangkah hairannya saya dan cukup sedih apabila melihat Kapal yang telah menjatuhkan empayar Islam Melaka itu dijadikan replika,dibanggakan serta menjadi tourist attraction pulak di negeri Melaka. Tahukah dan sedarkah anda bahawa pelancong-pelancong asing yang melawat kapal Flor De La Mar itu mentertawakan kita kerana kita berbangga dengan Kapal yang telah menyerang negeri kita dan telah menjatuhkan empayar Islam kita! How we make a fool of ourselves. And yet we are not ashamed of it.

Sepatutnya kita membenci kapal Flor De La Mar itu kerana kapal itulah yang telah menyerang Melaka. Di atas kapal itulah orang-orang Portugis telah berpesta dan bersuka ria dengan arak dan perempuan kerana telah berjaya menjatuhkan empayar Islam Melaka. dan orang-orang kita masih boleh lagi seronok dan bergembira di atas kapal yang telah menyerang dan membunuh nenek moyang kita . Alangkah malu dan sedihnya saya melihatkan fenomena itu di kota Melaka. Sungguh masyarakat kita tidak ada langsung kesedaran dan keinginan dalam menegakkan islam! Sebaliknya lebih suka menjadi "buttkiss" kepada orang-orang kafir!

sedarlah wahai manusia sekalian,janganlah kita menghinakan diri kita kerana kebodohan kita sendiri. Sedarlah dan berfikirlah buat seketika. Sedarlah sebelum terlewat. Bezakan yang mana kawan yang mana lawan,yang mana buruk dan yang mana baik...kalau itupun kita tak boleh nak buat.jadilah kita sebuah masyarakt yang hina,dipandang hina dan akan dihinakan sepanjang masa...

wallahua'lam.

3 comments:

Dr Nazatul Shiha said...

Salam..

Semoga kita senantiasa mengingatkan diri kita dan anak - anak kita akan hakikat ini... janganlah sampai mereka turut terpedaya dengan kemilau dakyah kafir yang merosakkan jiwa malah palsu semata - semata.

p/s: kenangan di Melaka sentiasa dalam ingatan :)

nz said...

assalamualaikum..

Unknown said...

Salam ziarah...salam kenal...teruskan menulis...
-ibunoor-