Monday, October 26, 2009

Masalah Oh Masalah !



Di dalam dunia ini tidak ada seorang pun yang akan terlepas dari diuji oleh Allah. Baik berupa ujian dari segi kewangan,rumahtangga,pekerjaan dan sebagainya. Setiap hari pasti ada sahaja masalah yang kita hadapi,baik masalah yang kecil atau yang besar. Sungguhpun begitu,kita harus ingat bahawa sedangkan setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati inikan pula masalah yang kita hadapi hari-hari,pasti ada jalan penyelesaiannya. Seorang yang benar-benar beriman dengan Allah akan mengambil setiap masalah yang dihadapi sebagai ujian atau peluang kepada dirinya. Samada ujian bagi meningkatkan imannya,ujian untuk menjadikan dirinya seorang yang lebih matang atau menjadi seorang yang lebih baik dari sebelumnya. Dia juga akan mengambil ujian atau masalah yang dihadapinya sebagai peluang kepada dirinya. Peluang untuk berubah. Berpindah dari satu fasa ke fasa yang lebih baik. Tetapi ramai diantara kita yang gagal dalam melihat bahawa ujian atau sesuatu masalah itu sebgai ujian buat diri kita dan juga sebagai peluang untuk kita.

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?”(Al-Ankabut : 2)

Apabila seseorang itu gagal menangani masalah yang dihadapinya dengan baik,maka akan timbullah seribu satu macam masalah lagi seperti tekanan perasaan,stress dan pelbagai penyakit lain. Ini hanya akan menambah masalah yang sedia ada. Oleh kerana itu kita haruslah mengetahui bagaimana nak menangani masalah yang kita hadapi. Saya bukanlah seorang pakar perunding atau kaunselor,tetapi dengan ilmu saya yang tidak seberapa ini bolehlah saya kongsikan sedikit sedikit sebanyak apa yang saya tahu.

Pertamanya, the first rule in handling a bad situation or a problem is always think positively. Sekiranya apabila datang kepada kita sesuatu masalah atau ujian jika pada mulanya kita sudah memandang ianya sebagai sesuatu yang negative maka tindakan,perbuatan kita yang seterusnya akan menyebabkan kita semakin tertekan dengan masalah yang dihadapi. Tetapi sekiranya kita memandang sesuatu ujian atau masalah itu dengan pandangan yang positif pasti kita akan dapat mencari jalan penyelesaian kepada masalah kita ini dengan mudah. Benda ni memerlukan latihan. Maksud saya ialah memang agak sukar apabila datangnya sesuatu masaah itu kita nak melihatnya sebagai sesuatu yang positif tetapi sekiranya kita telah melatih otak kita untuk sentiasa berfikiran positif dalam apa jua keadaan pasti ianya akan menjadi mudah. Seperti sentiasa bersangka baik dengan apapun dan sesiapa pun. Dengan cara ini kita dapat melatih otak kita untuk memikirkan perkara yang positif dahulu sebelum perkara yang negative.

Kedua, kita haruslah sentiasa tenang. Ada perkara yang kita perlu take it seriously dan ada perkara yang tidak perlu take it seriously pada waktu itu (masanya belum tiba). Apabila kita tenang dalam menghadapi hidup kita yang hari-hari ditimpa seribu satu masalah,maka kita akan dapat mengatur masalah itu mengikut priority nya. Maksudnya,masalah mana yang perlu difikirkan dahulu dan mencari jalan penyelesaiannya dan masalah mana yang tidak perlu sekarang untuk difikirkan kerana tidak ada apa yang boleh kita buat tentang masalah itu dalam waktu sekrang sekalipun kita bersusah payah memikirkannya. Dengan cara ini kita dapat megurangkan stress dan dapat membantu kita mencari jalan penyelesaian sesuatu masalah dengan cepat dan mudah. Sekiranya kita memikirkan kesemua masalah yang kita hadapi secara serentak maka lama-lama kita boleh dapat brain damage…. ;D bukan jadual seharian sahaja yang perlu kita susun mengikut waktu dan masanya tetapi juga masalah kita. Perlu kita susun masalah kita mengikut waktu dan masanya.

Ketiga, sentiasa mengingati Allah. “(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.”(al-Ra’d : 28)

Ingatlah bahawa setiap ujian atau masalah yang datang semuanya telah ditakdirkan oleh Allah kepada hamba-hambanya. Tinggal sahaja kita samada pandai mengendalikan masalah tersebut dengan cara yang betul atau salah. Ucapkanlah Innalillahiwainnailaihiraajiuun, setiap kali kita ditimpa masalah.

Keempat, sabar. “Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.”(Al-Baqarah : 153). Kita harus banyakkan bersabar dengan cara beristghfar dan mengingati Allah supaya kita tidak cepat melatah apabila ditimpa sesuatu masalah.

Kadangkala Sesuatu masalah itu timbul adalah kerana dari kesalahan diri kita sendiri. Oleh itu sebelum kita menuding jari kepada orang lain, lihatlah diri kita sendiri. Tanyakan kepada diri kita, mengapa masalah sebegini boleh timbul? Adakah kerana aku tersilap melakukan itu dan ini.? Sehingga menyebabkan masalah yang aku hadapi ini timbul? Muhasabahlah kembali,kadang kala masalah itu timbul memang berpunca dari diri kita sendiri. Kerana itu kita disuruh mengambil ujian atau masalah itu sebagai satu eluang untuk kita memperbaiki diri supaya kelak tidak akan berulang lagi masalah yang sama. Terimalah nasihat dari sesiapapun sekalipun ianya pahit untuk ditelan. Ingat ! bahawa bukan semua ubat itu manis rasanya. Adakalanya ia terlalu pahit untuk ditelan tetapi kita harus gagahkan juga diri kita untuk menelannya supaya dengan izin Allah kita beroleh manfaat darinya.

Wallahua’lam.

2 comments:

HayatRaihan said...

Alhamdulillah...
artikel yg bagus..rasa suke baca artikel ni..baru semalam kwn saya meluahkn perasaan pada saya.
saya harap saya dapat kongsikan ape yg saya bace di sini.

ct HajAR said...

salam..thanks for sharing this artikel..it so meant to me thanks....i would like to share this with others....mintak dihalalkan mahu copy and paste into my blog