Sunday, August 16, 2009

Berani Gagal

“Jika kamu hanya terus melakukan apa yang sentiasa kamu lakukan,kamu akan hanya memperolehi apa yang telah sentiasa kamu perolehi.”

“Kadangkala hidup itu keras,sekeras keluli mangkuk pijar.Ia mempunyai detik-detik suram dan menyiksakan. Bagaikan air yang tetap mengalir di dalam sungai,hidup ini juga mempunyai detik-detik kemarau dan detik-detik bah. Seperti putaran musim yang sentiasa berubah,hidup ini mempunyai kehangatan musim panas yang menyegarkan dan kedinginan musim sejuk yang menusuk….. tetapi kita berupaya mengangkat kembali diri kita daripada kelesuan kekecewaan kepada keriangan harapan dan mengubah lembah penderitaan yang gelap gelita dan sunyi sepi menjadi laluan terang benderang menuju kea rah ketenangan jiwa”

“Penderitaan itu datang untuk memuliakan insan,untuk membersihkan fikirannya daripada keangkuhan dan kecetekan,untuk memperluaskan ufuk akalnya.Secara ringkas,tujuan penderitaan adalah untuk memperbaiki apa yang rosak pada keperibadian seseorang itu”

“Kesukaran itu wujud hanya supaya dalam mengatasinya kita menjadi gagah dan hanya mereka yang telah menderita sahaja yang mampu untuk menyelamat.”

“Janganlah menakuti angin kesusahan.Ingatlah- Layang-layang itu terbang tinggi dengan menentang angin dan bukan dengan mengikutinya.”

“Kesukaran adalah peluang untuk memperbaiki keadaan, ia merupakan batu loncatan ke pengalaman yang lebih besar.Barangkali suatu hari nanti anda akan bersyukur kerana sesuatu kegagalan sementara dalam sesuatu arah yang tertentu. Sebagai hukum alam, apabila sebuah pintu itu tertutup,sebuah pintu lain akan terbuka.Ini semestinya berlaku untuk memastikan keseimbangan.”

“Dia yang tidak pernah menderita itu hanya telah hidup separuh kadar.Dia yang tidak pernah gagal itu tidak pernah berusaha atau mencari.Dia yang tidak pernah menangis itu tidak tahu erti ketawa yang sebenarnya.Dan dia yang tidak pernah meragui itu tidak pernah berfikir.”

Dipetik dari buku Berani Gagal karangan Billi P.S Lim.

Character cannot be developed in ease and quiet. Only through experience of trial and suffering can the soul be strengthened, vision cleared, ambition inspired, and success achieved.

Great ideas often receive violent opposition from mediocre minds.

The important thing is this: To be able at any moment to sacrifice what we are for what we could become.

We could never learn to be brave and patient if there were only joy in the world.

Difficulties increase the nearer we get to the goal.

A life spent making mistakes is not only more honorable but more useful than a life spent in doing nothing.

When you meet someone better than yourself, turn your thoughts to becoming his equal. When you meet someone not as good as you are, look within and examine your own self.

Mistakes are a part of being human. Appreciate your mistakes for what they are: precious life lessons that can only be learned the hard way. Unless it's a fatal mistake, which, at least, others can learn from.

Do not lose your inward peace for anything whatsoever, even if your whole world seems upset.

Doomed are the hotheads! Unhappy are they who lose their cool and are too proud to say, "I'm sorry.

The person who tries to live alone will not succeed as a human being.
His heart withers if it does not answer another heart.
His mind shrinks away if he hears only the echoes of his own thoughts and finds no other inspiration.

You are educated when you have the ability to listen to almost anything without losing your temper or self-confidence.

How you think about a problem is more important than the problem itself - so always think positively.

The problem is not that there are problems. The problem is expecting otherwise and thinking that having problems is a problem.

Nothing in life is to be feared. It is only to be understood.

Not only is the universe stranger than we imagine, it is stranger than we can imagine.


No comments: