Saturday, March 12, 2011

Perkahwinan adalah Wasilah....


Sekiranya ditanya apakah matlamat hidup anda? Pasti ramai yang akan berkata untuk beribadah kepada Allah. Tetapi cuba anda Tanya diri anda sendiri,deep down inside, benarkah itu matlamat hidup anda? Benarkah anda hidup semata-mata kerana Allah? Ibadahku,Hidupku,matiku hanya kerana Allah? Perkataan yang akan diulang-ulang oleh kita setiap hari dalam solat 5 waktu. Benarkah?

Tepuk dada tanyalah iman. Adakah aku hidup demi mancapai matlamatku untuk menjadi seorang doctor?seorang lawyer? Seorang arkitek atau seorang jurutera.? Atau adakah hidupku untuk berbakti kepada kedua ibu bapaku semata-mata?atau adakah hidupku hanyalah untuk cinta kepada si dia?

Apabila ditanya,mahukah kamu masuk ke syurga? Pasti semua akan mengatakan YA,SAYA MAHU MASUK KE SYURGA!.... tidak ada seorang pun yang apabila ditanya,mahu masuk ke neraka. Semuanya inginkan nikmat syurga yang tak tergambar oleh kata-kata. Tetapi sedarkah anda,bahawa untuk memasuku ke syurga itu ada harganya. Apa anda ingat dengan hanya belajar tinggi-tinggi mengejar impian anda,Berjaya dalam kerjaya,berkahwin,beranak dan menghabiskan masa tua di rumah sambil menerima duit pencen itu sudah cukup untuk membawa anda masuk ke syurga?

Tentulah ianya tidak semudah itu. Bayangkan apabila semua manusia berkumpul di padang mahsyar nanti dan apabila tiiba giliran anda disoal oleh Allah Tuhan yang menciptakan anda di muka bumi ini untuk beribadah kepadaNya,apakah sumbangan dan jasa kamu kepada Islam? Apakah yang kamu lakukan sehingga melayakkan kamu untuk memasuki syurga? Sekiranya tiada sumbangan kamu kepada agamamu,maka apakah kamu kuat beribadah?banyak bersedekah?atau ikhlas membantu anak-anak yatim dan fakir miskin? Apakah sumbangan kamu?

Maka apakah yang anda akan katakan? Siapakah diri anda ketika di dunia? Saya adalah seorang CEO atau pengarah kepada sebuah syarikat yang gagah di dunia. Atau sya adalah seorang doctor pakar yang kaya raya semasa di dunia? Adakah anda mengira tuhan akan melihat kepada jawatan anda,kekayaan anda dan kemewahan yang anda miliki? Atau adakah anda menyangka tuhan akan melihat kepada cantikkah isteri anda,ramaikah anak-anak anda atau kacakkah suami anda? No,no no… Tuhan hanya akan melihat kepada amalan anda di dunia ini. Apakah anda ikhlas melakukan ibadah kepadaNya? Adakah anda tidak atau telah mensyirikkannya? Itulah yang akan dilihat oleh Allah SWT di akhirat kelak. Apakah anda melebihkan ibu bapa anda,suami anda,isteri anda dan anak-nak anda melabihi Allah. Atau apakah anda membawa kelaurga anda menuju Allah?

Anda lebih mengetahui jawapannya.

Berbalik kepada tajuk yang ingin saya ketengahkan. Iaitu perkahwinan adalah wasilah.

Ramai yang mengambil masa yang begitu lama untuk mendirikan sebuah rumahtangga. Ada yang menelan belanja beribu-ribu untuk belanja perkahwinannya. Dan ada pula yang terlalu memilih sehinggakan tidak berkahwin-kahwin sehinggalah lanjut usianya. Sedarkah anda hidup di dunia ini hanya sementara? Entah esok entah lusa Allah akan mengambil nyawa kita. Dan perkahwinan itu adalah sunnah nabi dan sesuatu yang disukai oleh Baginda SAW. Sesiapa yang membencinya atau menolaknya maka dia bukanlah dari Golongannya(nabi SAW).

Jadi mangapa masih ramai yang belum berkahwin? Mengapa masih ramai yang bercerai kerana hal yang remeh temeh? Mengapa? Tahukah anda perkahwinan ini hanyalah wasilah untuk anda menuju kepada Tuhan anda? Kerana perkahwinan juga adalah ibadah. Ianya adalah ibadah bilamana anda berkahwin kerana Allah semata-mata dan demi mencari keredhaannya. Ianya tidak menjadi ibadah sekiranya anda berkahwin kerana cinta dengan pasangan anda dan anda claim anda kahwin kerana allah. Sedang anda tahu memang anda berkahwin dengannya kerana anda terlalu cinta kepadanya.

Dimanakah nilai ibadah di dalam sebuah perkahwinan apabila anda berkahwin dengan majlis yang gilang gemilang,bercampur lelaki dan perempuan dan pengantin perempuannya dihias bagai bidadari dunia yang tak sampai lagi ke syurga? Dan nyanyian serta tarian yang memekakkan telinga serta menyakitkan mata yang melihatnya? Dimanakah nilai ibadahnya di dalam perkahwinan seperti itu? Ingatlah saat anda sedang bercinta dengan pasangan anda dengan asyiknya dan anda merasakan yng dunia ini seperti anda yang punya dan semua yang bergerak di atas muka bumi ini terasa begitu sempurna dengan kehadiran si dia,akan tiba di satu saat cinta anda itu akan diuji. Diuji bilamana anda sudah berkahwin dan mempunyai tanggungjawab masing-masing.mampukah anda mempertahankan cinta anda yang mekar suatu ketika dahulu itu tatkala anda sedang menghadapi ribut dan badai di dalam bahtera rumahtangga anda itu? Ada yang mampu dan ada yng tidak.

Kerana cinta itu ada pasang surutnya. Kerana itulah kita diilarang berkahwin semata-mata kerana cinta,kerana apabila pudarnya cinta berlakulah pergolakan di dalam rumahtangga. Mampukah anda menyelamatkan bahtera yang anda naiki bersama-sama dengan si dia itu? Mampukah?

Dan berbeza dengan mereka yang berkahwin kerana Allah semata-mata,mereka mencintai pasangan mereka kerana Allah. Sungguhpun pasangan mereka tidak secantik atau sekacak mana. Tetapi kerana mereka mencintainya kerana Allah maka Allah akan memelihara cinta mereka. Kerana mereka hidup dan berumahtangga kerana Allah dan mereka hanya menjadikan perkahwinan itu sebagai wasilah mereka menuju Allah. Dan bukan matlamat mereka.Maka Allah memelihara mereka. Kerana mereka tahu tujuan mereka berkahwin,dan hidup di atas muka bumi ini adalah kerana mahu mencari keredhaan Allah semata-mata. Bukannya keredhaan manusia. Biarlah mereka dihina dan dibenci masyarakat,dikatakan jumud,kampong dan sebagainya. Selagi mereka tahu dan yakin dengan hidup dan matlamat mereka menuju Allah itu nescaya Allah akan menolong hamba-hambanya yang ikhlas.

Jadi menagapa masih ada yang runsing dan pening bila berhadapan dengan soal perkahwinan? Anda seharusnya memastikan bahawa pasangan anda itu boleh atau tidak boleh membawa anda menuju syurganya. Dapatkah pasangan anda itu membantu anda menjadi seorang yang lebih baik dari sebelumnya,atau anda dan pasangan hanya sama-sama 2 x 5? Sekirranya pasangan yang anda cintai bagai nak mati itu tidak boleh membawa anda ke syurga,maka apakah maknanya perkataan “bercinta sampai ke syurga”? sekiranya pasangan anda itu sendiri tidak mampu membawa anda ke syurga. Maka nasihat saya,sekiranya anda menjumpai atau dilamar oleh seseorang yang anda tahu deep down inside he or she can take you to heaven jadi mengapa saya harus menolak?? Sekiranya anda berjumpa dengan seorang yang anda cinta dan sayang tetapi deep down inside he or she cannot take me to heaven then I must and I have to say NO.

Ingatlah seorang suami akan ditanya oleh Allah sejauh mana anda mengajar dan mendidik anak-anak anda menuju Tuhannya? Dan seorang isteri akan ditanya sejauh mana ketaatan anda kepada suami dan mampukah anda menjaga diri,maruah dan harta suami dengan sebaiknya?

Kerana perkahwinan adalah ibadah dan wasilah menuju Allah. Dan ingatlah perkahwinan bukan semta-mata kerana cinta. Cuz there is more than that.

Remember who you are……

Wassalam.

4 comments:

syaz said...

saya suka entri nie . follow awak. follow saya balik . :)
http://wanieituaku.blogspot.com/

sitifazlinashariff said...

sebak dan mengalir air mata sy membaca entri ni..cukup menyedarkan sy...yg da terlalu jauh Allah..sehinggakan terlupa matlamat sebenar sesebuah perkhawinan itu..Ampunilah dosa hambaMu ini..Ya Allah..Terima kasih atas perkongsian ini ya ukhti..Salam Ukhwah..

Unknown said...

salam mohon izin utk copy n paste
noorhanum.blogspot.com

Ahyana Solehah said...

Salam akak, ini sangat sweet :)

jazakillahu khair kathir..